måndag 6 januari 2014

Årets första!

Halloj!
Jul och nyårsaftonen är passerad och jag var ute och grävde i trädgården idag. Känner att trädgårdssuget kickat in nu när tomtenissar och julgranar dansat ut ur huset.

Hoppas alla haft en fin och lugn jul. Jag har det och fokuserat mest på själva huset men nu är nog den tiden över: trädgårdstid - var god börja!

Mest förväntansfull är jag på denna lite annorlunda rödbladiga perukbuske på stam (Cotinus). Jag har en som heter grace och jag tror att den är ganska identisk som på bilden nedan. Idag är den ca 120 cm hög men blir runt 2m.


Bilden är lånad från 
https://www.jparkers.co.uk/plant-0001842/cotinus-coggygria-royal-purple-on-stem/

6 kommentarer:

  1. Such a wonderful plant and color
    Greetings

    SvaraRadera
    Svar
    1. Indeed!
      I hope mine will be as gorgeous as the one in the picture! :)

      Radera
  2. Hej Josefin!
    Vad roligt det var att läsa i din blogg. Du har verkligen en spännande och varierande tomt och har redan gjort en massa fina saker. Känner att vi har lite liknande situation, vi flyttade till vårt hus med tillhörande ”skogstomt” 2012. Vi fick börja från ruta 1 kan man säga.

    Hit kommer jag att återvända för att hämta inspiration! :) Lägger till dig i min blogglista!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika! Oj vad glad jag blir av din kommentar! :)
      Det är roligt när vi är fler som sitter i samma sits så man kan få inspiration av varann!
      Ja skogsträdgård är inget att leka med direkt. Jag har halva delen av skogen snustorr sommartid och översvämmad vintertid. Måste lösa dilemmat på något sätt. Det ger mig för tillfället huvudbry men ska väll gå att ordna! :)
      Varmt välkommen igen!

      Radera
  3. Det är kul med de små träden som snabbt ger höjd och form i en stor kruka eller rabatt. Cotinus har jag faktiskt aldrig sett som träd innan. Jag inhandlade två järnekar på sisådär 1,20 cm i höstas och det blir väldigt effektfullt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Nej jag hade inte heller hört talas om den förns min vän som är trädgårdsmästare visade den för mig. Har inte sett den med blad än heller då jag fick den i höstas. Och bilder finns det få av på nätet så den uppstammade varianten kanske är relativt ny?!
      Det låter riktigt läckert med järnek på stam! Ska spana in den på din blogg sen ;)
      Allt gott!

      Radera

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!