tisdag 21 januari 2014

Vattenrörelser

Bäck, ström, å, rännil, flod, vattenfall, fors, delta... 
Att vatten rör sig på olika sätt och eroderar jordytan är väl ingen nyhet. 
Att skapa en plats för vattenrörelse eller efterlikna en plats där det en gång funnits vattenrörelse, sk dry creek/stream/river, är däremot lite utav en utmaning då man ska få till det i sin trädgård.
(Här pratar jag alltså inte om en anläggning som ska se mänskligt stilistiskt byggd ut)

Jag pratar om:
Geomorfologi - läran om jordens form. Hur jordytan eroderas och vittras av väder, gravitation, kemi mm och landskapet formas.
 En intuitiv bild av vattnets rörelse i olika landskap:
Bild från boken Earth-portrait of a planet

Tänkte snabbt visa lite av vad jag tror kan vara en bra utgångspunkt då vi ska skapa våra egna platser för naturlik vattenrörelse. Har nämligen sett många bilder där man vill få det naturtroget men inte riktigt fått till det. Stenar ligger onaturligt men med naturlig look om ni förstår vad jag menar.

Detta är absolut ingen pekpinne att 'såhär ska man göra' utan endast till för er som vill få till en naturtrogen plats med vatten i er trädgård. Sen är det ju självklart att det blir annorlunda när man jobbar i en så pass förminskad skala. Det är ju inte Niagarafallen och Nilen vi har i vår trädgård ;)

Rak linje (ex en ström, ett vattenfall eller en fors)
Sannolikt är att den högsta hastigheten finns i mitten av strömmen. Dvs, de största stenarna färdas mest troligtvis i mitten och avsättas mitt i strömmen då hastigheten avtar. Tänk en bild av Alaska där björnar fiskar. Stora klippblock mitt i vattendraget. Tänk på att vid en snörik vinter och snabb avsmältning så kommer stora stenar även avsättas längre ut åt kanterna. Naturligast i trädgården blir det om ni har ett berg att utgå från.

Bild: http://christianity.about.com/od/symbolspictures/ig/Alaska-Cruise-IG6-Ketchikan/Ketchikan-Creek.htm

Relativt rakt vattendrag med liknande fraktioner "Rocky rivers"
Kanske den enklaste att lyckas med. Snyggt är det också. Har man dessutom tillgång till klappersten så kan man skratta sig lycklig! OBS! Mixa inte kraftigt kantiga stenar med kraftigt rundade - det kommer inte se naturligt ut! I mindre skala med många böjar samt mindre stenfraktioner av en Rocky river tycker jag man ska tillämpa lite meandringsform (se nedan)

Bild från http://www.uni.edu/~andersow/geologyandwater.html

På bilden nedan tycker jag att den stora stenen ser malplacerad ut. Bort med den så har man en naturligare look.
Bild från: http://www.landscapecreationsnursery.com/firepits-stream-beds.html

Floder eller hårt strömmande bäckar med "kurvor"(meandring)
Här har jag sett många på bl.a. Pinterest som slumpat ut stenar lite här och var i hopp om naturtroget utseende. En flod/bäck/å med en kurvig form släpper grus och sand mm i "innerkurvan". Hastigheten som är högre i "ytterkurvan" leder till erosion (dvs ingen deposition) vilket innebär att vi bör se mer utav grönska tätare inpå än i innerkurvan.



Bilder från boken Earth-portrait of a planet

Delta/mynning ut i havet/dammen
Tänk avdelare och grövre sand som mynnar till mer och mer finkornig sand.


Bilder från boken Earth-portrait of a planet

Själv har jag ju inget vatten i min trädgård än men jag hoppas att det ska komma så småningom. Sålänge kanske jag nöjer mig med en torr bäck eller en liten rännil ner för berget.
När det kommer till själva anläggningen kan ni kolla hur alla fantastiska trädgårdsamatörer där ute har gjort. Blir så imponerad!

Slutligen mina tips:
# bestäm dig vilken typ du vill ha (fors/bäck/flod osv) kanske vill du rent utav ha alla steg i liten skala som på bilden högst upp? Vore nog riktigt häftigt om man hade yta nog för det samt rätt förutsättningar.
# titta på bilder från naturen och försök att se var stora resp små fraktioner finns.
# välj växter utefter typ
# välj gärna typ utav sten som naturligt finns i din närmiljö och helst med samma typ av slitagenivå
# skapa gärna leveer kring strömmen, dvs små kullar så att du slipper gräva djupt. Kanta med växter så att man slipper se den uppenbara höjningen. 

Hoppas detta kunde vara till någon hjälp för någon. Tog ett tag att få ihop inlägget :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!