onsdag 21 augusti 2013

Drömmen om ett växthus

Om jag hade varit rik hade jag köpt ett helt nytt hus och ställt på vår tomt. Sen hade jag använt vårt  nuvarande hus som växthus. Vi har många stora, spröjsade, fina 2-glas fönster så det hade kanske inte hade sett så tokigt ut. På morgnarna så här efter högsommartid är det jättekallt (18 grader är kallt när man är nyvaken tycker jag). Framåt eftermiddagen blir det supervarmt då solen ligger på hela dagen. Vi får vädra tills vi går och lägger oss. Att ha elementen på känns därför överflödigt.

Men hur som helst.
Växthus.
Allra helst skulle jag vilja bygga ett själv med gamla fönster och med tegelmur ca 50cm upp som stomme  för fönstren. Kanske tom ha en liten plats att kunna sitta och en liten kamin att använda på hösten? Men då snackar vi ju iofs mer ett orangeri.. Stora planer.

 Jag har blivit så hänförd av så många vackra växthus och tänkte länka till dom här så ni dels kan se vad jag drömmer om, men också kanske själva bli inspirerade!


Egentligen skulle väl ett skjul med glas runtom räcka för mig- bara så jag kan odla känsliga grönsaker och vindruvor mm. Tål att tänkas på. Allt handlar i mitt fall i grund och botten om prioritering.

Tips på andra fina/billiga/enkla/komplicerade/smarta växthus mottages med öppna armar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!