lördag 31 augusti 2013

Mina (o)vänner

Katter
Jag älskar katter och har haft katt hela min uppväxt men kattskit i rabarberlandet är mindre kul...
Grannkatten skiter då och då i rabatterna. Brukar strunta i det eftersom katter iaf skrapar tillbaka jorden efter sig. Häller ut lite kaffesump där jag vet att den brukar tycka om att gå. Större problem kan man ju ha.

Fåglar
Hatar fåglar. Kanske drastiskt att säga så men på fullaste allvar så lider jag av ornitofobi, dvs fågelskräck. Ormar och spindlar och annat kan jag se på håll och inte tycka är så obehagligt. Men fåglar - hua!
Just nu ställer dom förutom att bajsa på utemöblerna även till med hyss i rabatterna. Jag tog en koltrast på bar gärning idag då jag såg att den grävde sig ner i en plantering där den japanska lönnen står. Det vart en massa täckbark över grusgången.. Suck...
Fåglarna har till och med roat sig med att vända på stenar som täcker vissa rabatter samt växter i sin jakt på mask.
Så nu börjar jag förstå vem som har gått och sprätt upp tidningarna jag brett ut under täckbarken i bärlunden. Orkar inte fixa i ordning det i år. Det får förmultna och helt enkelt inte göras om. Förmultnar tidningspapper på en vinter?

Sniglarna
Behöver inte säga så mycket om dessa. Pest är vad dom är. Förhoppningsvis har mördarsnigelstammen i och med denna varma sommar minskat rejält.

Rådjuren
Nu är dom här på riktigt. Jag har faktiskt varit förskonad från dom denna sommar. Undantag penséer och en begonia. Som sagt väldigt lugnt. För lugnt kanske..?
Jo för sedan äpplena börjat falla så är dom här varje natt. Dom får inga äpplen men går loss på forsynthian och senast i natt på sidogrenarna av det nyplanterade päronträdet. Blir ett tråkigt nät runt nu som komplement till stamskyddet. Nu hoppas jag att thujorna får vara ifred. Drömmen vore ett viltstaket.

Älgarna och hjortarna vi har i området har inte skådats på tomten än.

Jaja - glad ska man nog ändå vara. Vad jag vet härjar här inga vildsvin, sorkar eller mullvadar. Skydd emot dessa marodörer verkar omöjligt.
Just det, harar finns det kanske här, men inte i min trädgård vad jag märkt.
Så nej, man ska väll inte klaga. Men jo ändå lite. Jag vill bara ha min trädgård ifred!

2 kommentarer:

  1. Har också grannkatter som gillar rabarberlandet! Det funkar med kaffesump alltså?

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Ja hos mig funkar det ett tag- någon månad eller så skulle jag tippa. Läste det bland några husmoderstips för länge sen. Skulle funka på de flesta katter iaf:) hoppas att dina grannkatter också avskyr lukten. Att pröva skadar ju inte. :)

    SvaraRadera

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!