måndag 26 augusti 2013

Träd-gården III (III)

...
Där ett gammalt ex försvinner måste det ju ersättas med nya tak, på de flesta ställena i alla fall.

Högt upp på min önskelista just nu är:
(fyller år i februari så det är ingen "riktig" önskelista till mina vänner och familj)
  • Katsura - ett asiatiskt träd med hjärtformade blad. Ända sen jag såg den i ett reportage i aot så har jag drömt om att vandra förbi den i hösttider, se färgspektaklet och sniffa på kanel/sockervaddsdoften. Är ett måste i min trädgård.
  • Glanskörsbär - ett träd som odlas mest för den fantastiska glänsande barken. Även med detta träd har jag i åtanke att trädgården ska vara vacker året om. 
  • Ginkoträd - ett litet träd med rund krona och vackra blad. Här gäller det dock att skapa ett trivsamt ställe för den eftersom den troligtvis inte är så härdig här. 
  • Magnolia - bak i skogen vill jag plantera magnolior. Ett utav dom ska vara blickfång från "passagen" och det första som välkomnar mig in i skogen. 
  • Småhäckar som rumsavskiljare med thuja och liknande. 
Jag har varit rätt inställd på att det första jag vill plantera i trädgården är träd och buskar. Det är dessa som tar tid att bli stora och vackra och är viktiga för att skapa väggar och tak. När jag sedan fått den "basen" kan jag ge mig på perennerna mer flitigt. Sedan- om sisådär 20 år går jag på ettåringarna;). Nä men skämt åt sido, att börja med att fokusera på buskar och träd känns för mig och min trädgård rätt.

Jag säger som det kinesiska ordspråket Anna Vattenkanna, och säkert många andra, har sagt:
"Bästa tiden att plantera ett träd var för tjugo år sedan.
Den näst bästa tiden är nu."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!