onsdag 18 september 2013

Experiment


Jag har experimenterat idag. Med blodad tand sedan jag lyckats med sticklingarna av kaprifoler och forsynthior så körde jag idag omgång två. Möjligt att det är en helt galen tid för detta men nu är det iaf inte snustorrt.



De stacks dels ner i en "drivbänk" och dels rätt upp och ned i marken.


Dessa tillhör grannens häck som inte växt vid mitten av tomtgränsen. Fick rötter med på ett par pinnar också. Öste på jord och lera här eftersom befintliga jordägaren var så tunt.
Någon som vet vad denna tjusiga häck heter? Jag skulle tippa på att det är någon gammal sort av Aronia. Blir dock mkt högre än den vanliga häck-aronian. Nu är merparten dryga 5m hög.

Bortse från skrothögen t.v.
Aronia?
Underbar är den iaf. Skyddar mot vind och insyn och har fantastiska höstfärger.
Fåglarna älskar bären.

Experiment två äger rum bredvid denna häck. Här växer ogräs och inte så mycket annat. Har läst att man kan vända på grässvålar och täcka med presenning en säsong eller två och därmed kväva ogräs samt få mycket bättre jord på köpet. Vad som ska bli här har jag inte bestämt än men att göra en så pass passiv insats och få bra jord på köpet känns som ett bra alternativ eftersom jag inte har bråttom.

Experiment
Kan rotogräs försvinna?..
..
Kan jag dessutom få bättre jord?
Om jag lägger en presenning en säsong eller två kan detta gå enligt folk på nätet.
Kanske till och med kan skynda på processen med kontinuerlig vattning samt ett lass gödsel i vår.
Åter till sticklingarna.

Thujorna provar jag både inomhus och utomhus så får vi se.
Det kostar ju mig inget annat än tid.
Misslyckas jag har jag ju lärt mig en hel del på kuppen.

Såhär gjorde jag på ett ungefär med alla sticklingar.
Varierade längd, klack och utan klack, lite blad/barr samt lite mer blad/barr.

Fuktade jorden
Klippte eller rev av sticklingarna


Lövade av det mesta samt klippte av sidoskott eller toppskott
Gjorde hål med pinne
Hål
Stack ned sticklingarna med 2/3 delar under jord och tryckte försiktigt till. 
Tuja, häggmispel, murgröna, flikbladig fläder, rugosaros, new dawn ros, malört och häcken jag inte vet namnet på - aronia?
Fick lite plats över till krukor - här har vi en hortensia samt vinrankor.
Ska klä in hela härligheten runtom med bubbelplast och täcka med löv och fiberduk.. än så länge skyddar jag sticklingarna mot regnet med en markduk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!