tisdag 3 september 2013

Sedumtak

Ända sen jag var liten har jag drömt om att ha just ett sådant - ett sedumtak.
Förra året skrev jag ett arbete i skolan om tak varav en del handlade om just sedumtak. Eller "Gröna tak". Kunskaperna bakom att anlägga sedumtak och önskan om att ha ett själv ökade. Drömmen blossades upp.

Nu är det inte så att vi ska lägga sedumtak över huset där vi bor men jag fick en liten minisnilleblixt idag när jag såg min lilla trädgårdsbod.

Jag har redan planerat att måla själva boden i falu-svart istället för den falu-röda. Och varför då inte hotta upp bodens tak medan man ändå håller på?

Behöver inte skriva så mycket över hur jag har planerat det. Jag visar med en bild jag skissat på istället.
Planen:
Hoppas ni ser vad det står.

Trädgårdsbodens tak:

Svart bod med rödgrönt tak - tusan vad läckert det skulle vara.
Det största plusset är att rådjuren inte når upp hit och käkar upp sedumen :)

Pappa kanske kan fixa plåtbitarna så gör jag resten. Tänkte att eftersom jag vill anlägga en liten tjärn så kommer jag att behöva en dammduk. Bara att ta någon m2 extra till detta projekt.

Kommer köpa på mig lite taklök och andra sedumväxter samt så frön på ca 4 bitar fukthållande duk med takjord och hönsnät på i vår (om jag kommer till skott). Sen är det bara att köra.

Observera att denna lilla bod redan är lite halvskruttig- därmed skulle det inte vara katastrof om det visade sig att jag har gjort helt galet. Men med den informationen jag samlat på mig ska detta nog gå bra. Men som sagt - jag tar inget ansvar om någon vill låna ritningen och huset brakar sönder. :)

Vad tror ni? Kan detta funka? Någon annan som lagt sedumtak själv- dvs inte via firma? Hur gjorde ni?
Har någon utav er erfarenhet av att så taklök? Tips angående detta mottages hjärtligt!

2 kommentarer:

  1. Man förlorar inget på att pröva:) så go for it!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är helt sant! :)
      Ska försöka ro detta projekt i hamn. Tack för boosten

      Radera

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!