tisdag 3 september 2013

Funderingar och konstateranden

För att återkoppla till min fundering av denna växt i detta inlägg.
Nu har jag nog lyckats luska ut vad min okända växt är för något. Jag kan med 80% säkerhet säga att det är en gammal sort utav malört. Glömde att nämna för er att den är väldigt starkt doftande. 
När jag läste på lite om malörten fick jag reda på att det är en väldigt bra växt att ha i sin trädgård. Tydligen ska den stöta ifrån sig skadliga insekter med dess doft. Tänkvärt! Nu är den ÄN mer välkommen att stanna kvar :)

Malörten rekommenderas
 Tog en liten kvällstur i trädgården nyss efter en lång dags pluggande. Njöt av att se att penningbladen trivs där jag satte dom för ett par veckor sedan. Dom växer ju som galningar i nästan alla rabatter- här är dom mer isolerade och kan få växa fritt. Blir nästan som ett grönt vattenfall. Tycker om dom där jag har kontroll över dom med andra ord!

Penningblad
Njuter mindre av mitt värsta fröogräs. Klöveroxalis. Den är så fruktansvärt vacker tycker jag men dessvärre tittar den upp precis överallt- så vill jag inte ha det.
Jag brukar ta bort alla jag ser - för det finns ingen risk att dom försvinner helt ändå.

Klöveroxalis - ett snyggt ogräs.
 Oroad över den ena blåbärsbusken. Här kan ni se två blåbärsbuskar bredvid varann planterade i rhodedendronjord och bef. jord. Den som börjar se gul ut är dock mer i solen under dygnet än den andra. Kände efter i jorden och den kändes lagom fuktig någon decimeter ner. Vad kan det vara för fel? Är den mer törstig eller är det så enkelt som att det börjar bli höst?

Blåbärsbuske.
Mer törstig, totalt mättad på vatten, sjuk eller helt enkelt höst?
Vad tror ni?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!