lördag 28 september 2013

Hemnet och världens vackraste trädgård

Då och då när jag vill ha lite fin inspiration går jag in på hemnet och söker på hus med sökord såsom 'damm', 'lummig', 'grönskande', 'växthus' mm mm. Där kan jag ofta se både riktiga trädgårdsentusiasters fantastiska privata samt arkitektritade trädgårdar.

Detta är på gott och ont. För samtidigt som jag kan bli oerhört hänförd får jag en klump i magen.

Att lämna sin trädgård skulle, för mig, vara en utav de värsta sakerna som skulle kunna hända- om vi bortser från sjukdomar och död såklart. Och detta säger jag nu- ca ett år efter innehavande av trädgård.

Hur ska det då kännas efter 10, 20, 30 år?
Kanske fasansfullt, kanske skönt, kanske man känner sig klar och trött på samma kullar och samma envisa ogräs. Kanske känns det som en nystart. Få sätta tänderna i något annat. Orsakerna kan ju vara många-pengar, geografi/jobb, separation, ålder, nystart...
Men om man säljer sin trädgård mot sin vilja måste det vara en stor sorg att behöva lämna den. Speciellt om du själv skapat den med din egen spade.

Men! Det finns ju faktiskt sätt att inte behöva ta farväl om man nu ska flytta till ett annat hus.
Läste en blogg för ett tag sedan där ett par flyttat hela sin trädgård från Gotland till fastlandet (tror jag det var). Vilket fantastiskt projekt!

Kollade precis in världens vackraste trädgård 2009 från vi i villas hemsida... Vilken dröm...
Båda bilder hittas här.



2 kommentarer:

  1. Bra tips där. Inspiration kan man inte få för mycket av! Kul att du hittade min blogg. Har alla växter (i stort sett) i min växtförteckning på bloggen. Men hade missat det mörka hundkexet som jag fått i skott av vän, bra att du hittade det ändå. Verklig favorit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah jag ska definitivt införskaffa mig den 2014! Helt underbar..
      Var ju väldigt snyggt på Chelsea där de kombinerat med gräs som du visade!
      Sant, inspiration är huvudtemat för vinterhalvåret (och resten av året också för den delen:) )

      Radera

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!