torsdag 26 september 2013

Resa kring Mälaren

I torsdags och fredags har jag åkt runt Mälaren med min klass. Vi har besökt massvis med historiskt sett samt nutida viktiga platser och lärt oss enormt mycket. Vi fick bland annat besöka och se:
-en riktig kolmila
-kalkbrottet med den vackra fina gamla linbanan som gick till Köping
-en järnhytta
-en masugn
-en ås i genomskärning
-Ragn sells
-en bit av höga kusten-gränsen
-området kring SAKAB och sandstensgruvan intill
-reningsverket i Eskilstuna med kvävedammarna
-en torvmosse
-tranor och ormreservat utanför Örebro
Och en massa fler platser..
Herregud vilka intensiva två dagar. 





Vi åkte från ett regnigt Stockholm torsdag morgon men hade sol på oss resten av resan.

Natten mellan torsdag och fredag sov vi över i Örebro och efter att jag och ett par klasskompisar hade käkat middag så gick vi en egen liten stadsvandring kring örebro slott. Var sååå vackert. Jag vart helt betagen av alla vackra rabatter de anlagt där. 

Absolut mest imponerande var Rosenflockeln som visade sig vid flera ställen kring vattnet. 2 meter höga och med blommor som hade fått hortensior att känna sig som miniatyrer. De var gigantiska! Försökte ta bilder men min mobilkamera klarade inte mörkret som då hade lagt sig. Fick dessa bilder kring området iaf.


Vad heter den här stora växten?

Har nu bestämt mig för att flytta den rosenflockel jag har till ett fuktigare ställe- för jag vill banne mig att min ska bli lika gigantisk!:)

Hoppas ni alla mår bra!
Kramar från en fortfarande intrycksproppad Josefin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej där!
Lämna gärna en mening eller två så blir jag väldans glad.
Ha en strålande dag!